2007-11-16

El conseller Maragall presenta les bases per a la llei d'educació de Catalunya


ON ÉS EL 0-3 ?



EL O - 6 ÉS UNA ETAPA EDUCATIVA !
• La conselleria prepara una llei que reforçarà l'avaluació dels centres i els docents
EFE BARCELONA






La Generalitat proposa, en la futura llei d'educació de Catalunya, que els centres puguin elaborar els seus propis projectes, alhora que les direccions vegin ampliades les seves competències i puguin consolidar el seu equip de docents i administratius i definir el perfil del professor que més els convé.
Aquestes són algunes de les novetats que recollirà la norma, compromesa en el pacte de l'Entesa, i que el conseller del ram, Ernest Maragall, confia que pugui rebre la llum verda del Parlament en algun moment de l'any 2008.
Maragall ha explicat que el seu equip té molt avançat l'articulat de la llei, i que immediatament farà arribar un document amb les bases als representants de la comunitat educativa per obrir un debat. També distribuirà el text entre els grups del Parlament per aconseguir el màxim acord possible.
Funcions d'inspecció
Les ampliades competències de la Generalitat en matèria educativa derivades del nou Estatut permetran a Catalunya desplegar per llei un model educatiu propi que girarà sobre tres conceptes: autonomia, direcció i avaluació.
La llei preveu la creació d'un institut d'avaluació i ordenació curricular que faci un seguiment dels centres educatius i del cos de funcionaris docents, a més d'actualitzar les funcions de la inspecció.
Aquesta norma marcarà la necessitat d'un estatut docent que reguli els aspectes generals de la professió, com la carrera professional, i es definirà l'accés a la funció pública, per al qual es requerirà el domini d'una llengua estrangera i l'ús normal de les tecnologies de la informació.
A més, Educació proposa establir les pràctiques obligatòries per als docents que s'incorporin de nou als centres de tal manera que es convertiran, en realitat, en un sistema de selecció real d'aquests professionals, ja que podran ser rebutjats de la plaça si no compleixen els objectius.
L'educació de 3 a 6 anys, obligatòria
Entre altres aspectes, la llei pretén establir com a obligatori el segon cicle d'educació infantil, de 3 a 6 anys, que en l'actualitat només és optatiu, encara que en la pràctica la gran majoria dels nens ja estan escolaritzats als tres anys.
La norma també establirà una nova organització de l'administració educativa basada en zones, consolidarà el català com a llengua vehicular i de cohesió en l'escola i recollirà per primera vegada que el servei públic d'educació a Catalunya consta d'una xarxa de centres públics i d'una altra de concertats.