2009-03-06

BARÒMETRE DEL CIS - FEBRER 2009: ENQUESTA SOBRE L'EDUCACIÓ DE 0 A 3 ANYS


RECULL DE PREMSA



EL PAÍS.com - Madrid - 05/03/2009

El baròmetre de febrer del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) ha preguntat en aquesta ocasió als espanyols sobre l'educació i la infància. En els seus resultats, el 51,7% dels 2.500 enquestats creu que l'educació obligatòria hauria de començar als 3 anys edat. El 78% creu tots els nens entre 3 i 6 anys haurien d'assistir a una escola infantil, mentre que el 64,8% pensa que els menors d'un any no haurien d'assistir a aquests centres "en cap cas". La majoria (36,2%) opina que els centres públics oferixen millor educació que els privats (27%).
En general, la majoria dels enquestats (54,1%) pensa que, per als menors de 3 anys, és millor "assistir a alguna escola infantil o guarderia" abans que quedar-se a casa i prefereixen (el 52,7%) que les Administracions facilitin amidades "perquè les mares i els pares treballadors puguin tenir temps per a cuidar als seus fills i filles" abans que la creació de centres on els nens i nenes estiguin atesos (per aquesta opció es decanta el 34,5%). No obstant això, la majoria (33,9%) opina que el principal problema en relació amb les escoles infantils és que no hi ha centres públics suficients per a tots els nens i el 40,7% pensa que la "mesura prioritària" per a proporcionar atenció educativa als menors de tres anys és "crear més escoles infantils".
En Espanya, l'educació infantil s'ordena en dos cicles. El primer comprèn fins als tres anys, i el segon, des dels tres als sis anys d'edat. Ambdós tenen caràcter voluntari, dada que desconeix la majoria dels enquestats (el 46,9%), que pensen que l'educació infantil és obligatòria a partir dels 3 anys.
Per altra banda, el 41% dels enquestats es declara com "bastant interessat" en els temes relatius a la infància. El 47% creu, no obstant això, que la societat presta poca atenció als menors de tres anys, xifra que puja al 51,8% quan es pregunta sobre l'atenció que a aquesta franja de població presta l'Administració. No obstant això, el 54,3% pensa que avui dia les Administracions Públiques presten més atenció als menors de 3 anys que fa una dècada.
Quant a les franges d'edats, el 38,1% dels enquestats pensa que les Administracions presten més antención als menors de 3 anys que als nens amb una edat compresa entre els 3 i els 6 anys. El 32,8% creu, no obstant això, que aquesta atenció és igual per a ambdues franges d'edat.
Aprenentatge
En general, els enquestats pensen que en família els menors de tres anys aprenen millor a expressar les seves necessitats bàsiques de salut i benestar (58,2%); menjar ells sols i rentar-se les mans (50,5%); controlar el seu cos (mantenir l'equilibri, no caure, aixecar-se) (55,7%), mentre que deixen per a l'escola aprendre rutines i normes (horaris, ser obedients) (47,8%), relacionar-se i comunicar-se amb els altres (69%), i observar i explorar el seu entorn (44,6%).
A l'hora de triar una escola infantil per a un nen menor de 3 anys, el més important per als enquestats és que el personal tingui títol oficial (el més important per al 34,5%) i que sigui "afectuós i afectuós" (el més important per al 24,9%). Això últim és el segon més important per al 20,4%, mentre que se'ls doni una alimentació correcta i equilibrada és el segon més important per al 18,8%. El menys important és que s'ofereixi ensenyament en idiomes (1%) o que l'escola infantil conti amb servei de transport (0,6%)


CONSULTAR LES DADES ESTADÍSTIQUES PUBICADES JA QUE DONEN UNA INFORMACIÓ MÉS COMPLETA SOBRE LA CONSIDERACIÓ DE L'EDUCACIÓ DE 0 A 3 ANYS, QUE LA DONADA EN ELS TITULARS


EL PAIS: CLICA

CIS: Centre d’Investigacions Sociològiques: PÀGINA D’INICI CLICA

Avanç de resultats de l’estudi 2788 "Barómetro de febrero de 2009". CLICA A “RESULTATS FEBRER 2009" . PÀGINES 6 A 13 I TAMBÉ PER MUNICIPIS I ALTRES VARIABLES.
ALTRES INFORMACIONS
Col·legi de Pedagogs de Catalunya

Manifest de suport per la Universalització de les Escoles Bressol a Catalunya:
CLICA