Rafael Ribó i l'adjunt per a la Defensa dels Drets dels Infants, Xavier Bonal, han fet aquesta proposta en el transcurs de la presentació de l'informe extraordinari "L'escolarització de 0 a 3 anys a Catalunya", que han lliurat avui al president del Parlament, Ernest Benach. També han suggerit una taxa d'escolarització pública mínima obligatòria per als infants de 0 a 3 anys.
(COPIA DEL DOCUMENT)
Nota de premsa
21 de gener de 2008
El Síndic recomana més protagonisme del Departament
d’Educació en l’etapa educativa 0-3 anys
El Síndic de Greuges ha demanat al Parlament un major protagonisme del Departament d’Educació en l’etapa educativa de 0-3 anys. Aquesta és una de les principals recomanacions que inclou l’informe L’escolarització de 0-3 anys a Catalunya, que va ser lliurat al Parlament el mes de setembre passat i que ha estat presentat avui pel síndic de greuges, Rafael Ribó, i per l’adjunt per a la Defensa dels Drets dels Infants, Xavier Bonal, en la compareixença davant de Comissió del Síndic.
L’informe valora positivament el Pla de creació de les 30.000 places pactat amb els ajuntaments i l’augment de la cobertura del servei que en comporta el desplegament. Amb tot, alerta sobre els problemes de persistència de desigualtats socials i territorials i de dispersió de la qualitat entre els diferents models de provisió.
Tot i que els serveis d’atenció a la infància són serveis de proximitat i han de ser oferts pels ajuntaments, el paper del Departament és especialment necessari en un context de diversitat en les economies municipals, de provisió de serveis molt desiguals, de dispersió territorial, de presència de centres privats amb característiques diferents i de condicions de treball dispars.
Aquest major protagonisme del Departament passa per la unificació i la supervisió dels criteris d’accés en els diferents municipis i per l’equiparació de les condicions d’oferta dels diferents models de gestió, entre altres.
El Departament també hauria de reforçar la inspecció i el control que ha de dur a terme amb relació a l’oferta de serveis que funcionen de forma equivalent a les escoles bressol i llars d’infants amb diferents noms, com ara ludoteques, que no disposen de l’autorització administrativa. En aquest sentit, el Síndic recomana desenvolupar les mesures legislatives pertinents per tal que aquests centres estiguin obligats a tenir autorització del Departament, i posar fi a l’actual situació d’ alegalitat.
Més rigor en el compliment de la normativa Algunes escoles bressol encara no compleixen els requisits legals pel que fa a les ràtios de professionals i d’infants per grup (que van dels 8 alumnes fins als 20, en funció de l’edat dels infants) i amb relació a la qualificació del personal.
A més, una de les reivindicacions més importants dels professionals del sector fa referència a la reducció del nombre d’infants que marca la llei. El Síndic també recomana una normativa més exigent en aquest sentit i que s’estableixin unes ràtios per aula inferiors a les actuals, mesura que milloraria la qualitat del servei.
Pel que fa a la qualificació del professionals del sector, proposa augmentar la proporció de mestres i equiparar els requisits de qualificació del personal de l’educació infantil de primer cicle a la resta d’etapes educatives.
Millora de les condicions de treball dels professionals Cal eliminar les desigualtats que pateixen els professionals del primer cicle d’educació infantil en comparació amb els de la resta d’etapes educatives i que s’expliquen pel dèficit de reconeixement educatiu d’aquesta etapa. En aquest sentit, es recomana equiparar les condicions salarials i horàries dels professionals del primer cicle d’educació infantil amb les dels segon cicle.
A més, s’ha de promoure el diàleg entre els agents socials per millorar les condicions salarials i horàries que estableix el conveni col·lectiu del sector d’ensenyament privat per minimitzar les desigualtats amb els professionals del sector públic. També convé reduir les desigualtats entre els professionals, derivades de l’externalització de la gestió del servei. El Síndic recomana incorporar al plec de clàusules mecanismes de control sobre les condicions de treball en els processos de subcontractació.
Continuïtat del pla de creació d’oferta pública El Síndic valora positivament el Pla de creació de 30.000 places i el seu compliment, amb la totalitat de places compromeses al final de 2007 i amb la meitat en funcionament, tot i que evidencia desigualtats territorials importants en comarques amb taxes d’escolarització encara molt baixes.
És per això que cal definir un nou pla de creació de places públiques per al període 2008-2012 que doni continuïtat a l’actual i que es plantegi objectius d’escolarització superiors.
A diferència del primer, el nou pla hauria de tenir en consideració les dades reals de la demanda existent no coberta . El reconeixement de la demanda no satisfeta és important per planificar l’oferta de places i implicar les administracions competents en la gestió de les necessitats. El nou pla i la taxa d’escolarització haurien d’ajudar no solament a incrementar els nivells d’escolarització, sinó a reduir de forma substancial les desigualtats territorials.
21 de gener de 2008
El Síndic recomana més protagonisme del Departament
d’Educació en l’etapa educativa 0-3 anys
El Síndic de Greuges ha demanat al Parlament un major protagonisme del Departament d’Educació en l’etapa educativa de 0-3 anys. Aquesta és una de les principals recomanacions que inclou l’informe L’escolarització de 0-3 anys a Catalunya, que va ser lliurat al Parlament el mes de setembre passat i que ha estat presentat avui pel síndic de greuges, Rafael Ribó, i per l’adjunt per a la Defensa dels Drets dels Infants, Xavier Bonal, en la compareixença davant de Comissió del Síndic.
L’informe valora positivament el Pla de creació de les 30.000 places pactat amb els ajuntaments i l’augment de la cobertura del servei que en comporta el desplegament. Amb tot, alerta sobre els problemes de persistència de desigualtats socials i territorials i de dispersió de la qualitat entre els diferents models de provisió.
Tot i que els serveis d’atenció a la infància són serveis de proximitat i han de ser oferts pels ajuntaments, el paper del Departament és especialment necessari en un context de diversitat en les economies municipals, de provisió de serveis molt desiguals, de dispersió territorial, de presència de centres privats amb característiques diferents i de condicions de treball dispars.
Aquest major protagonisme del Departament passa per la unificació i la supervisió dels criteris d’accés en els diferents municipis i per l’equiparació de les condicions d’oferta dels diferents models de gestió, entre altres.
El Departament també hauria de reforçar la inspecció i el control que ha de dur a terme amb relació a l’oferta de serveis que funcionen de forma equivalent a les escoles bressol i llars d’infants amb diferents noms, com ara ludoteques, que no disposen de l’autorització administrativa. En aquest sentit, el Síndic recomana desenvolupar les mesures legislatives pertinents per tal que aquests centres estiguin obligats a tenir autorització del Departament, i posar fi a l’actual situació d’ alegalitat.
Més rigor en el compliment de la normativa Algunes escoles bressol encara no compleixen els requisits legals pel que fa a les ràtios de professionals i d’infants per grup (que van dels 8 alumnes fins als 20, en funció de l’edat dels infants) i amb relació a la qualificació del personal.
A més, una de les reivindicacions més importants dels professionals del sector fa referència a la reducció del nombre d’infants que marca la llei. El Síndic també recomana una normativa més exigent en aquest sentit i que s’estableixin unes ràtios per aula inferiors a les actuals, mesura que milloraria la qualitat del servei.
Pel que fa a la qualificació del professionals del sector, proposa augmentar la proporció de mestres i equiparar els requisits de qualificació del personal de l’educació infantil de primer cicle a la resta d’etapes educatives.
Millora de les condicions de treball dels professionals Cal eliminar les desigualtats que pateixen els professionals del primer cicle d’educació infantil en comparació amb els de la resta d’etapes educatives i que s’expliquen pel dèficit de reconeixement educatiu d’aquesta etapa. En aquest sentit, es recomana equiparar les condicions salarials i horàries dels professionals del primer cicle d’educació infantil amb les dels segon cicle.
A més, s’ha de promoure el diàleg entre els agents socials per millorar les condicions salarials i horàries que estableix el conveni col·lectiu del sector d’ensenyament privat per minimitzar les desigualtats amb els professionals del sector públic. També convé reduir les desigualtats entre els professionals, derivades de l’externalització de la gestió del servei. El Síndic recomana incorporar al plec de clàusules mecanismes de control sobre les condicions de treball en els processos de subcontractació.
Continuïtat del pla de creació d’oferta pública El Síndic valora positivament el Pla de creació de 30.000 places i el seu compliment, amb la totalitat de places compromeses al final de 2007 i amb la meitat en funcionament, tot i que evidencia desigualtats territorials importants en comarques amb taxes d’escolarització encara molt baixes.
És per això que cal definir un nou pla de creació de places públiques per al període 2008-2012 que doni continuïtat a l’actual i que es plantegi objectius d’escolarització superiors.
A diferència del primer, el nou pla hauria de tenir en consideració les dades reals de la demanda existent no coberta . El reconeixement de la demanda no satisfeta és important per planificar l’oferta de places i implicar les administracions competents en la gestió de les necessitats. El nou pla i la taxa d’escolarització haurien d’ajudar no solament a incrementar els nivells d’escolarització, sinó a reduir de forma substancial les desigualtats territorials.
Nota de premsa 1 d’abril de 2008: El Síndic reclama des del 2004 més control i la regulació de les ludoteques que funcionen com a escoles bressol.CLICA
RECOMENACIÓ AL DEPT D'EDUCACIÓ. ACCÉS DOCUMENT, CLICA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada